Åpent hele året!

365 dager med opplevelser.

Se åpningstider og priser

Handlekurv

Ofte stilte spørsmål

Her finner du de vanligste spørsmålene om Dyreparken, Badelandet og våre overnattingssteder. Finner du ikke det du leter etter kan du gjerne ta kontakt med oss på post@dyreparken.no.

Søk på enkeltord oppnår bedre treff enn søk på hele setninger.

Mest stilte spørsmål

Et årskort varer i et kalenderår, og utløper dermed 31. desember.

Kjøper du årskort før jul kan årskortet brukes ut inneværende år, samt hele det påfølgende året. Dette gjelder kun ved kjøp av årskort som gjelder for det kommende året.


Vis på egen side

Ordinær avbestillingsfrist på årskort er 24 timer fra kjøpstidspunkt, forutsatt at årskortet ikke er tatt i bruk. Kjøper du årskort for nytt år i november/desember kan årskortet avbestilles kostnadsfritt frem til 10. januar så lenge kortet er ubrukt.

 


Vis på egen side

Barn under 3 år må ikke nødvendigvis ha eget årskort, men det må i så fall bestilles/hentes ut gratisbillett ved hvert besøk.  Så lenge du bestiller årskortet før barnet har fylt 3 år får barnet gratis årskort ut året. Bestiller du f.eks. årskort i januar til et barn som blir 3 år i mai får barnet gratis årskort i kategorien 0-2 år det året. Hvis du ønsker et fysisk årskort kan dette hukes av for ved bestilling på våre nettsider.

Merk at man må ha et årskort som er betalt for i familien for å kunne bestille årskort til barn på 0-2 år.


Vis på egen side

Fra vi begynner salget av neste års årskort i midten av november er det kun mulig å kjøpe årskort til Begge parker. Årskort til Dyreparken vil først være tilgjengelig fra 1. januar.

Fra midten av november og frem til 31. desember selger vi årskort med rabatt, og det vil derfor ikke lønne seg å vente til 1. januar med å kjøpe årskort til Dyreparken, da det ikke vil være rimeligere enn hva årskortene koster i kampanjeperioden frem til nyttår.


Vis på egen side

Parkeringspriser 2024 for ordinære gjester på alle Dyreparkens p-plasser (inkl. parkeringsplassen ved IKEA de dagene vi henviser biler dit):

Dag (kl. 07.00 – 16.00): kr 110
Kveld (kl. 16.00 – 02.00): kr 60
Natt (kl. 02.00 – 07.00): kr 60

Årskortholdere parkerer gratis på alle våre parkeringsplasser.

Parkering med skiltgjenkjenning
Med skiltgjenkjenning starter og stopper parkeringen automatisk ved inn- og utkjøringen. Du trenger ikke fysisk parkeringsbillett.

Du kan velge mellom følgende betalingsmetoder:
– Parkering med APCOA FLOW-appen, med eller uten autotrekk. Appen kan du laste ned i Appstore eller Google Play. Registrer en profil og velg «autotrekk» i appen, så trekkes betalingen automatisk hver gang uten at du trenger å gjøre noe.
–  Parkering med betaling på automat rett før avreise. Betalingsautomater finner du på hvert parkeringsområde.
– Parkering med «Park & Go». Du trenger ikke foreta deg noe på stedet, men betaler i etterkant. Du kan velge mellom «Park & Go Web», hvor du betaler innen 48 timer på flow.apcoa.no (her betaler du for parkeringsavgiften + fast produktpris på 29 kr) eller «Park & Go», hvor faktura sendes per post til kjøretøyets juridiske eier. Her betaler du for parkeringsavgiften + fast produktpris på 39 kr. Fakturagebyr på 10 kr tilkommer.

For brukere som ikke kan laste ned appen i norske Appstore / Google Play, så kan nettsiden flow.apcoa.no brukes. Du kan enten registrere en profil eller bruke siden anonymt ved å søke etter registreringsnummer.

 

Øvrig info

Det er satt en fri gjennomkjøringstid på P-området på 30 min. Hvis du kjører ut før denne tiden utløper, blir du ikke belastet. Hvis du parkerer lenger, vil tiden telle fra innkjøringstidspunktet.

Hvis du har betalt parkeringen på forhånd (f.eks. fordelsparkering, leieavtale eller kontrakt), så har vi hvitelistet bilen din og du trenger ikke gjøre noe som helst. Sjekk din avtale for mer informasjon.

Last ned appen her:

    

Hvis du ikke ønsker å laste ned appen, kan du betale via nettsiden til Apcoa her.

Les mer om parkering i Dyreparken her.


Vis på egen side

Personer som av ulike grunner ikke kan stå i kø over lengre tid kan benytte seg av vår «Vis hensyn»-ordning, der du kan få utdelt et oransje «Vis-hensyn»-bånd. På de fleste aktiviteter får innehaveren av båndet og 1 ledsager gå fremst i køen og bli prioritert til neste tur.

Selve båndet hentes hos Gjesteservice/Billettlukene ved hovedinngangen mot fremvisning av ledsagerbevis/legeerklæring. Ved bruk av legeerklæring må denne være ny (ikke eldre enn 6 mnd). Ordningen gjelder for personen som bærer båndet + en ledsager (ledsager skal altså ikke ha bånd selv). Dere kan benytte rullestolinngang der det er aktuelt, hvor det er litt bedre plass og aktivitetsverten kan passe på at ventetiden ikke blir for lang.

Vis hensyn-båndet gjør at man kommer inn i egen kø, men betyr ikke nødvendigvis at man får være med på første avgang.
For å unngå lange køer ønsker vi å begrense det til at man kun kan ta aktiviteten en gang per dag med «Vis hensyn»-bånd. Dersom du ønsker å ta aktiviteten mer enn en gang oppfordrer vi til at det benyttes ordinær kø.

Vi gjør oppmerksom på at ved misbruk av denne ordningen kan tilbudet bli innskrenket.

Her er retningslinjer per aktivitet/opplevelse. Opplever du utfordringer med retningslinjene så kan du ta kontakt med den ansatte på aktiviteten/opplevelsen.

Aktivitetstilbud i Dyreparken:

JungelBob:
Med Vis Hensyn-armbånd gjelder dette kun for 2 personer (en bob). Resten av familien må stå i vanlig kø

Bilbanen:
Med Vis Hensyn-armbånd gjelder dette for kun barnet med armbåndet.

Fyrtårnet på Båtbasaren:
Med Vis hensyn-armbånd gjelder dette for 2 personer

Tømmerrenna Nilen:
Med Vis Hensyn-armbånd gjeldet dette for opptil 5 personer (en båt/tømmerstokk). Benytt egen Vis hensyn-inngang

Mosk traktorslepa på KuToppen
Med Vis hensyn-armbånd gjelder dette for 2 voksne og 2 barn (en traktor).

Kardemomme by Karusellen:
Med Vis Hensyn-armbånd gjelder det for to barn. Altså den med armbånd + en venn/søsken. Det er mulig å være en voksen + et barn også så lenge den voksne sitter innerst på den ene benken vi har.

Reli Safari:
Med Vis Hensyn-armbånd gjelder dette for to personer.

Kaffekoppene:
Med Vis Hensyn-armbånd gjelder dette for 3 personer (en kaffekopp).

Minitoget:
Med Vis Hensyn-armbånd gjelder det for to barn. Altså den med armbånd + en venn/søsken.

Spøkelseshuset:
Med Vis Hensyn-armbånd gjelder dette for én familie på opptil 5 personer. Egen inngang på høyre side av Spøkelseshuset.

Trikken i Kardemomme by:
Ingen Vis hensyn-kø.

Den Sorte Dame og Grevinnen: 
Med Vis hensyn-armbånd gjelder dette for 2 personer. Ved flere Vis hensyn-bånd i kø kan det være at dere ikke får være med på første ledige avgang.

Hakkebakkeskogen tribunetog:
Med Vis hensyn-armbånd gjelder dette for familien (maks 5 personer) og ellers maks 2 voksne i tillegg til den med Vis hensyn-armbånd.

Last ned Vis hensyn-kart her


Vis på egen side

Utleie av enkel barnevogn og tvillingvogn
Når du leier barnevogn må du signere et vilkårsskjema, før du får utlevert vogna (se vilkår nederst på denne siden).  Husk å levere vogna tilbake før Parkens stengetid og ha med referansenummeret/kvitteringen i appen.

Utleie av traller
Barnevogner og traller kan kun bestilles i vår app. Det kan kun gjøres samme dagen som leien skal skje, fra kl. 00.01. Gå først på «Utforsk» og søk deretter etter «Utleie». Da vil du finne utleiebutikken for traller og barnevogner.

Her foregår utleie
I vår hovedsesong på sommeren foregår utleie av traller og barnevogner i en egen bod som er betjent, Tralleboden. Denne ligger like innenfor Dyreparkens hovedinngang. Ellers i året foregår utleie av vogner direkte fra Gjesteservice, og traller står plassert rundt i Dyreparken til fri benyttelse.

Vilkår for leie
Utlevering skjer ved fremvisning av referansenummer fra bestillingen i appen (NB! Inntil videre legger bestillingen seg under «Matbestillinger»). Som leietaker er du ansvarlig for produktet og eventuelt tilbehør under leieperioden. Dersom produktet eller medfølgende tilbehør skulle bli tapt, skadet eller tilgriset utover det som kan påregnes ved normalt bruk kan du bli holdt erstatningsansvarlig.

Dersom produktet ikke hentes inn 30 minutter etter bestilt tidspunkt, vil bestillingen bli slettet.

Dersom produktene ikke blir levert inn til avtalt tid, vil man bli belastet for ekstra leie pålydende kr 400,- per dag. Manglende innlevering regnes som tyveri og vil føre til politianmeldelse samt belastning av full verdi for produktet.

For å unngå urettmessige krav, vennligst sjekk vognen din nøye ved både ut- og innlevering og meld fra om du oppdager skader. Skulle uhellet være ute, meld fra til Tralleboden på tlf. 970 59 785.


Vis på egen side

Vi har ulike avbestillingsregler for ulike produkter kjøpt på dyreparken.no. Oppdaterte avbestillingsregler finner du på denne siden.


Vis på egen side

Ja, Dyreparken aksepterer ledsagerbevis på følgende billetter:

Inngangsbilletter

De som har ledsagerbevis utstedt av sin hjemkommune får inngangsbillett til rabattert pris, samt at ledsager(e) får fribillett. Rabattert billett koster det samme som barnebillett (voksenpris er standard, og billettene rabatteres ut ifra dette).

Rabattert billett kan kjøpes på forhånd, mens fribillettene fås i billettlukene eller Gjesteservice den dagen billetten skal benyttes.

Barn under 8 år har ikke nødvendigvis mottatt ledsagerbevis fra kommunen. I slike tilfeller kan dere henvende dere i billettlukene eller på Gjesteservice og fremlegge skriv/dokumentasjon fra lege, så vil ledsagerbillett bli utlevert.

Dersom du er uføretrygdet og har honnørkort utstedt av NAV gjelder ordningen dersom du også har et ledsagerbevis, men den gjelder dessverre ikke dersom du kun har honnørkort.

 

Forestillinger
Vi har ledsagerordning på kveldsforestillingene våre; Kaptein Sabeltann, Sirkus Jesper og Knutsen og Ludvigsen. Ledsagerordningen gjelder ikke for billetter til Hakkebakkeskogen, da det er valgfritt å forhåndsbestille plass til disse opplevelsene. For å bestille billetter til forestilling med ledsagerbevis bestiller dere selv billetter på våre hjemmesider. Send oss deretter ditt bestillingsnummer, samt en kopi av ledsagerbeviset til post@dyreparken.no. Når dette er mottatt vil vi refundere beløpet for ledsagerbillett. Obs! Vi overfører ikke til selvvalgt kontonummer, refusjon går automatisk mot den samme betalingsmetoden som ble benyttet når billettene ble kjøpt.

Dersom dere har behov for rullestolplass kan ikke dette bestilles på våre nettsider. For å bestille billetter med rullestolplass sender dere kopi av ledsagerbeviset på mail til post@dyreparken.no, med informasjon om hvilken dato dere ønsker å se forestillingen og antall billetter dere har behov for. Legg også ved navn og telefonnummer på kontaktperson vi kan kontakte for å booke billettene. Når Gjesteservice har mottatt mailen med informasjonen og sjekket tilgjengelighet, vil kontaktpersonen bli kontaktet og dere gjennomfører bookingen over telefon.

I Kjuttaviga (der blant annet Kaptein Sabeltann-forestillingen spilles) har vi seks tribuneplasser reservert for rullestolbrukere (bakerst på felt A). På byscenen i Kardemomme by har vi plass til rullestoler bak hvert felt. I Sikrusteltet på Festplassen i Kardemomme by (der Sirkus Jesper spilles) har vi rullestolplasser nederst på felt A.

De fleste av våre forestillinger har plassbilletter, men på enkelte forestillinger fordeles plassene etter førstemann til mølla-prinsippet. Av hensyn til andre gjester vil vi i den forbindelse ikke slippe gjester med «vis-hensyn«-bånd og ledsagere forbi køen. Vi vil selvfølgelig tilrettelegge for at de som trenger det får egnede plasser i amfiet.

 

Det gis ikke fribillett på våre opplevelsesprodukter som inneholder mat. 


Vis på egen side

Du finner kart over Dyreparken både i appen vår og her.


Vis på egen side

Vis på egen side

Ja, Dyreparken har rullestoler til utleie, både elektriske og manuelle rullestoler. Disse leies hos Gjesteservice (antall avhenger av sesong). De elektriske rullestolene styres med ratt av den som kjører den. I sommersesongen har vi 1 elektrisk rullestol som styres av den som går bak rullestolen. Du må være minst 16 år for å leie elektrisk rullestol, og det må være et reelt behov for leie.

Du betaler 200 kr i leie og 200 kr i depositum. Depositum på 200 kr betales tilbake ved innlevering av rullestolen sammen med kvittering innen Dyreparkens stengetid (se «Åpningstider & Priser» for når vi stenger den dagen du leier rullestol), så lenge stolen er i samme stand som når du lånte den. Ved hærverk eller større skader eller ved brudd på reglene (se under) vil depositumet bli inndratt, man kan også bli utvist av parken og miste muligheten til å leie i fremtiden. Har du årskort betaler du kun kr 200 i depositum ved henting som du får refundert når rullestolen returneres igjen. Vi har også noen regler for leie av rullestol, de kan du se her:

  • Man skal ikke kjøre fortere enn gangfart og generelt vise hensyn til gående gjester.
  • Man må ha full førlighet i overkroppen for å kunne styre rullestolen
  • Man kan ikke være ruspåvirket (det inkluderer medisiner med varseltrekant).
  • Det er kun tillatt å være 1 person på stolen.
  • Aldersgrense for å kjøre elektrisk rullestol er 16 år.

Ved brudd på reglene vil depositumet bli inndratt, man kan også bli utvist av parken og miste muligheten til å leie i fremtiden. Kjøring med rullestol skjer på eget ansvar.

NB! I vintersesongen kan det være perioder der de elektriske rullestolene ikke kan benyttes av sikkerhetsmessige årsaker, sjekk derfor før ditt besøk om vi har elektriske rullestoler tilgjengelige.

Rullestoler kan og bør reserveres i forkant av besøket, send en e-post til post@dyreparken.no for reservering. Vi trenger informasjon om dato for besøket, om du ønsker elektrisk eller manuell rullestol, samt et tlf.nr. Reserveringen er gjennomført når du mottar en bekreftelse av oss. Du kan også ringe Gjesteservice på tlf. 97059700 (bruk tastevalg 1). I sommersesongen blir alle  rullestolene utleid hver dag, og vi anbefaler derfor at du booker rullestol så tidlig som mulig.

Dyreparken har et generelt forbud mot bruk av sparkesykkel, sykkel o.l. fremkomstmidler, på grunn av sikkerhet. Men gjester med nedsatt funksjonsevne kan likevel få tillatelse til å benytte tilsvarende hjelpemidler, under forutsetning av at man fremlegger skriftlig bevis (legeerklæring e.l.) på at man trenger et slikt fremkomstmiddel. For å benytte deg av et slikt hjelpemiddel må du benytte hjelm, og du må gå innom Gjesteservice for å fremlegge din legeerklæring. Du vil få utlevert et bevis som festes på hjelpemiddelet ditt som du må ha på under hele ditt besøk i Dyreparken.

Ta kontakt med oss på post@dyreparken.no dersom du har ytterligere spørsmål.


Vis på egen side

Ja, det gjør vi! Vi selger digitale gavekort, som du finner her. Gavekortet laster du med valgfri sum, og du får tilsendt et digitalt gavekort i PDF-format som inneholder en kode. Dette gavekortet kan kun benyttes til kjøp på dyreparken.no, og kan ikke brukes ved fysiske utsalgssteder i Dyreparken eller i vår nettbutikk. Du velger selv hvilket beløp du ønsker å belaste gavekortet med når du skal betale med gavekortet, og en eventuell restsum kan betales med en av våre andre betalingsmåter (delbetaling).

Hvis du ønsker gavekort som kan brukes ved et besøk her i Dyreparken kan du kjøpe dette hos Gjesteservice, som ligger like utenfor hovedinngangen. Dette gavekortet kan kun brukes her i Dyreparken, og ikke på våre nettsider.


Vis på egen side

Dersom dere har behov for premier / gevinster til basar, lotteri, 17. mai-feiring o.l. kan du søke om dette gjennom Dyreparkens billettfond. Vi deler ofte ut det vi kaller for «premiepose» som inneholder diverse Dyreparken-produkter. Posene inneholder ikke inngangsbilletter, årskort eller gavekort, og det er heller ikke mulig å søke om dette til basarer og lotterier.

Klikk her for å komme til søknadsskjema. 


Vis på egen side

Vi får jevnlig henvendelser fra både barnehager og skoler som skal ha Hakkebakkeskogen eller Kardemomme by som tema for en periode, og som ønsker gratis effekter, rekvisitter, leker og kostymer. Vi har ikke anledning til å sponse med dette, men vi anbefaler å ta en titt i nettbutikken vår som har et stort utvalg av diverse varer fra de ulike universene.


Vis på egen side